Z życia szkoły

Wspomnienia naszych lektorów- uczestników szkolenia na wyspie Korfu.

Dziesięcioro lektorów KONTAKT CJO, w sierpniu 2021, wzięło udział w specjalnie dla nich przygotowanym szkoleniu „Creative teaching and teaching creativity: How to Foster creativity in the adult education” na malowniczej wyspie Korfu, w Grecji.

Kurs został „skrojony na miarę”, tj. opracowany z uwzględnieniem umiejętności i aktualnych potrzeb szkoleniowych lektorów, przez New Horizons Malta, które posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji kursów doskonalenia zawodowego dla nauczycieli. Mobilność została zrealizowana ze środków programu PO WER.

Uczestnicy przez 8 dni aktywnie uczestniczyli w szkoleniu, rozwijali swą kreatywność oraz umiejętności metodyczne, interpersonalne i interkulturowe, a także wymieniali się doświadczeniem, pomysłami na zajęcia.

Jednocześnie też intensywnie obcowali z językiem angielskim oraz greckim, a także kulturą i historią Korfu. Zwiedzili okoliczne atrakcje kulturowe i przyrodnicze. Wyspa Korfu ugościła ich śródziemnomorskim krajobrazem, upalną pogodą, ciepłą wodą w morzu i przepysznym lokalnym jedzeniem i winem.

Niezależnie od nauki na kursie, nieformalna edukacja i integracja trwała codziennie do późnego wieczora. Lektorzy wrócili jako bardzo zgrana „kontaktowa” ekipa, pełni pozytywnej energii, którą na pewno przekażą słuchaczom na swoich zajęciach z języka angielskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, francuskiego, rosyjskiego i polskiego dla obcokrajowców.

Tak wspominają wyjazd sami uczestnicy:

Gerard, lektor j. angielskiego:
Przez długie miesiące samotnych zmagań przy zajęciach online i pustawym pokoju nauczycielskim można było zapomnieć o starym piłkarskim porzekadle, że „co dwie głowy to nie jedna” i o tym jak wielką wartość może mieć „team spirit”. Okazało się jednak, że – jak napisała w bardzo udanym posterze reklamującym… Nauczanie jedna z Koleżanek (to było jedno z naszych „zadań domowych”) – „możemy mieć inne spojrzenia na edukację, ale w tej różnorodności jest nasza siła i jedność”. To było bardzo potrzebne i umacniające doświadczenie podpatrzeć jak inni Uczestnicy szkolenia – i ci starsi, i ci młodsi – używają swoich „metodycznych tricków” żeby przekazać wiedzę a przy okazji podzielić się swoją charyzmą. Podkreślić tu należy rolę naszej trenerki Gabrielle, która dyskretnie podsyłała nam coraz to nowe inspiracje, by nasze jednostkowe doświadczenia mogły wypłynąć na wierzch. A przy tym okazało się, że język kreatywności jest uniwersalny i działa nawet jeśli ktoś nie zna filmu „Love Actually”.

Krysia, lektorka j. niemieckiego:

Na Korfu staliśmy się jedną zgraną ekipą. I to jaką! Nie mogłabym wymarzyć sobie lepszej grupy. Bezcenna była nasza wymiana doświadczeń, zarówno podczas szkolenia jak i poza nim. Ponadto zanurzenie się w innej kulturze pozwala inaczej spojrzeć na siebie i innych. Wymaga otwartości i tolerancji, a to przecież nieodłączne składowe kreatywności – akceptowanie inności. Zajęcia prowadzone w sali oraz w plenerze, zawsze z widokiem na morze, były naprawdę inspirujące. Podsumowując: z czym wróciłam z Korfu do Poznania? Z głową pełną pomysłów, z dużą dozą energii i inspiracji, z nowymi przyjaciółmi, których doświadczenie zawodowe oraz pomysły są bezcennym źródłem idei, z jeszcze większą wrażliwością i świadomością różnorodności kulturowych oraz otwartością na inne widzenie tej samej rzeczywistości, co jest bardzo cenne także w sali lekcyjnej, bo przecież każdy z nas uczy się inaczej i dla każdego z nas co innego jest ważne.

Ania, lektorka j. angielskiego:

Kreatywność w edukacji dorosłych to szeroki temat, który z jednej strony można byłoby nieustannie zgłębiać, a z drugiej powodzenie we wdrażaniu kreatywnych technik w dużej mierze zależy od środowiska pracy i ochoty lektora. Trudno przecież o kreatywność, gdy okoliczności nie są sprzyjające. Skąpane w słońcu Korfu szybko pokazało, że jest doskonałym miejscem do rozbudzania kreatywności.

Warsztaty z Gabrielle, energiczną i pełną troski trenerką, okazały się doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń, dzielenia się metodami nauczania. Kilkugodzinne rozmowy, niejednokrotnie inicjowane bardzo spontanicznie, pozwoliły przekonać się, jakie metody, techniki i narzędzia wykorzystywane są przez kolegów i koleżanki, ale przede wszystkim przekonać się, czy odnoszą sukces. Wspólnie z Gabrielle rozmawialiśmy o różnicach kulturowych, pracowaliśmy nad swoimi „Facebook walls”, omawialiśmy V.A.R.K czy zastanawialiśmy się, jak rozwiązywać konflikty i jak wiele łączy kreatywność z motywacją do pracy.

Asia, lektorka j. angielskiego i polskiego dla obcokrajowców:

Największe wrażenie wywarły na mnie trzy rzeczy. Pierwszą było ponowne znalezienie się po „drugiej stronie” procesu nauczania, które uświadomiło mi na co chcę zwrócić szczególną uwagę w dalszej pracy, żeby zapewnić słuchaczom jeszcze większy komfort nauki. Drugą, było zdobycie Starej Twierdzy w mieście Korfu, które utwierdziło mnie w przekonaniu, że nawet trudne przedsięwzięcia mogą się udać, jeśli będziemy pomału, w swoim tempie, dążyć do klarownie wyznaczonego celu i czerpać radość z drogi do niego. A trzecią rzeczą, która pozostanie ze mną na długo, jest świadomość, że Kontaktowy zespół tworzą życzliwi i pozytywni ludzie, na których można liczyć w każdej sytuacji – niezależnie czy potrzebna jest rozmowa, zapasowa butelka z filtrem czy ratunek w obliczu nadciągającej niczym grecka teściowa fali.

Filip, lektor j. francuskiego:

Przez ponad 7 dni, miałem okazję szkolić się pośród tej cudownej fauny i flory, z nowych metod nauczania języka obcego dorosłych słuchaczy, zapoznać się z pracownikami szkoły, których co prawda widziałem na szkolnym korytarzu, czy to w pokoju nauczycielskim, lecz nigdy nie było okazji do dłuższej rozmowy. W trakcie tego pobytu, nie dość, że kształciliśmy się w domenie kreatywnego nauczania, to również samorozwoju, kompetencji miękkich czy też jak dany język wpływa na sposób prowadzenia zajęć. Jestem w 100% pewien, że cały ten proces kształcenia jaki odbyłem podczas wyjazdu otworzył mi oczy na wiele nowych możliwości. Tak, by zajęcia nie były prowadzone tylko w formie pasywnej, a w aktywnej. Dzięki czemu, w efektywniejszy sposób będę mógł przekazać wiedzę językową jak i kulturalną. Pamiętajmy, że nauka języka obcego, nie polega tylko i wyłącznie na zapamiętywaniu słownictwa, odmiany czasowników czy uzgadniania formy przymiotnika względem rzeczownika itd. lecz również na poznaniu kultury, z której dany język się wywodzi, by móc zrozumieć dlaczego mówimy tak, a nie inaczej, dlaczego nas coś, jako Polaków nie śmieszy, a Francuzów za to już tak.

Gosia, lektorka j. hiszpańskiego:

Podczas mobilności mieliśmy możliwość poznania nowych technik i sposobów pracy. Szkolenie było urozmaicone interesującymi, a zarazem inspirującymi filmikami o tym, jak powinna wyglądać współczesna edukacja, oraz jak w praktyczny sposób pobudzić swoją kreatywność.  Zajęcia pozwoliły również na integrację wszystkich lektorów poprzez wspólnie wykonywane ćwiczenia, przeprowadzane rozmowy i wymianę doświadczeń.  Każdy dzień szkolenia wzbogacał o kolejne cenne wskazówki oraz pomysły. Wykorzystywanie kart do gry, kostek, origami, tworzenie profilu kreatywnego nauczyciela, rysowanie tablicy facebook’owej, czy też poznawanie kulturowych stereotypów i przesądów metodą góry lodowej (iceberg), to tylko jedne z wielu idei, które zostały wykorzystane podczas mobilności. Kurs został również wzbogacony o jednodniowe zajęcia w terenie, w centrum Korfu. Zadanie grupowe dotyczące stworzenia własnego języka, było pomysłem oryginalnym, a jednocześnie zabawnym, natomiast wyszukanie inspirującego miejsca w mieście i wykonanie kreatywnej fotografii, odnoszącej się do edukacji – ciekawym doświadczeniem.

Monika, lektorka j. hiszpańskiego:

Wyjazd na Korfu bardzo pomógł mi rozwinąć moją kreatywność, doskonalić język angielski, ale także zainspirować się doświadczeniem lektorów CJO, którzy podczas zajęć przeprowadzali prezentacje i omawiali różne zagadnienia związane z nauczaniem. Na szkoleniu poznawaliśmy gry i zabawy, których mogliśmy użyć w celu urozmaicenia naszych zajęć, mieliśmy również czas na to, aby wymienić swoje spostrzeżenia odnośnie nauki dorosłych i było to dla mnie naprawdę bezcenne.

Podczas zajęć przeprowadziliśmy wiele dyskusji na tematy związane z prowadzeniem zajęć, form ich przygotowania, a także trudności, które przytrafiają się na drodze szkolenia innych, co więcej proponowaliśmy wiele rozwiązań, pomysłów w jaki sposób radzić sobie z wszelkimi trudnościami jak np. stres czy nieoczekiwanymi sytuacjami. Myślę, że wyciągając wnioski ze szkolenia można powiedzieć, jak zauważył jeden z naszych lektorów, że nauczyciel ma być sternikiem podczas wyprawy uczniów w rejs językowy.

Share: